Vi vet att det finns enorm kraft och styrka i dagens föreningar, men även hinder och trösklar. Med vår nya effektiva digitala lösning möjliggör vi högre förtjänst och lägre avgifter för medlemmar. Det i sin tur skapar ett mer inkluderande och välmående föreningsliv där alla får vara med.
Vi är här för att ständigt trygga och stärka er nutid och framtid.
Vi har skapat en lösning för digitala rabatthäften som möjliggör enkel, inkluderande och transparent försäljning där alla parter gynnas.
Våra rabatthäften innehåller attraktiva erbjudanden och är superenkla att sälja tack vare våra flexibla och innovativa säljmetoder.
Ett starkare, rikare och enklare föreningsliv gynnar inte bara lag och föreningar utan även den enskilda individen och samhället i stort.
Det dyker upp många frågor när man startar en försäljning. På den här sidan finns underlag som hjälper er att ta rätt beslut. Här finns förutsättningar för att planera och fördela uppgifter i god tid så alla vet vad som ska göras och när.
Allt material ni behöver för att skapa engagemang, förankring och maxad försäljning får ni samlat i en länk innan försäljningen drar igång.
Uppskattningstabellen är ett stöd för att sätta upp säljmål. Det ger en tydlig överblick över hur många häften alla behöver sälja för att uppnå dem.
I mallen kan ni planera in säljaktiviteter och sätta upp säljmål utifrån dem. Att sälja i grupp och utnyttja tiden runt häftes giltighetsstart skapar tillfällen som gör att alla får möjlighet att sälja sina häften.
Förtjänst som delas mellan förening och lag uppskattas och leder till att engagemanget ökar hos medlemmar som ska sälja. Lag med god ekonomi stärker föreningens ekonomi och vice versa.
Förtjänsten är såklart superviktig, men det finns andra saker värda att tänka på när beslut ska fattas. Som hur enkel produkten är att sälja. Det handlar om produktens attraktionskraft, kombinerat med fiffiga säljmetoder och hur ofta försäljning kan upprepas. Utöver det mer handfasta saker som logistik, pengahantering och tillhörande administration.
En stor vinst med rabatthäften är att det stärker både förenings– och näringsliv.
Vi uppmuntrar goda arbetssätt och stöttar föreningar som vill skapa de bästa förutsättningar för att lyckas nå goda resultat.
Transparens – Vi verkar för transparens gällande fördelning mellan lag och förening, vilket skapar ett helt annat engagemang när man kan följa sin egen, gruppens och föreningens totala försäljning i realtid.
Antal år – Avtal över tid ger högre effekt. Vi vet att det blir positiva försäljningar med återkommande köpare och att intresset ökar när produkten blir känd på en ort.
Antal häften – Sålda häften spelar såklart roll. Mängden pengar som kommer in via försäljning kan resultera i högre kickback i form av sponsorskap – det går hand i hand. Redan vid 1250 sålda häften kickar systemet igång.
Få med lagen på tåget. Skicka ut säljstödet, prata om fördelning av förtjänst, var går pengarna och hur är fördelningen.
Förbered ombudskyltar, kolla upp massförsäljning, planera in säljaktivteter.
Sprid häftet, reklamblad, använd säljmetoder, oavsett din roll så kan du bidra.
Hur gick det, vad kan vi göra bättre till nästa gång?
Checklistan hjälper er att komma ihåg vad som ska göras.
De här får ni av oss:
• Brandat säljmaterial
• Ombudsskylt
• Beställningslistor
• Bilder att dela
• Värdebevis
• Webbshop
• Utdelningsunderlag
• PDF över alla säljmetoder
Med mera…
Det är inte bara medlemmar som kan sprida och sälja häftet. Även styrelse och kansli kan bidra till en framgångsrik försäljning. Det skickar positiva signaler till hela föreningen – att vi gör det tillsammans.
Identifiera företagskontakter inom föreningen och låt personen med bäst kontakt med identifierat företag ta initiativ till massförsäljning. Att man som företag vill bidra grundar sig ofta i viljan att stötta, samtidigt som häftena kan delas ut som gåvor till kunder eller anställda, win win!
Ta ett varv på stan och sätt upp skyltar hos annonsörerna i häftet. Skylten passar bra att skriva ut i A5 eller A4. När försäljningen drar igång skapar vi en brandad skylt åt er som skickas med i materialet.
Notera att ombudskylten som går att ladda ned på denna sida endast är ett exempel.
Materialet kan användas av alla i föreningen men är kanske främst till för era medlemmar att använda sig av när de till exempel står på stan, knackar dörr eller säljer på en förälders jobb. Alla väljer det som passar en själv och gruppen bäst.
Innan försäljningen drar igång får ni tillgång till allt material på en samlad länk.
En lista att lägga i fikarummet för att samla in namn och nummer till personer som vill köpa häftet. Denna är smart att lägga ut i god tid innan häftet börjar gälla för att få in förbeställningar.
Många av kunder kommer säkert undra vad som finns i häftet, då kan du enkelt dela en länk till häftets innehåll och be dem välja ert häfte i listan.
Ett snabbt och enkelt sätt att informera vänner om häftet är att dela det på Facebook. På länken ser de vilka rabatter som ingår.
Skriv något personligt, t.ex. ”Stöd mitt lag och spara pengar på köpet” eller ”Kom åh köp!”
Spara ner bilden nedan i din dator eller telefon och lägg upp på t.ex. Facebook. Att lägga ut bilden flera gånger medans du säljer är absolut inget fel, men var noga med att inte spamma.
Webbshoppen är alltid öppen och redo att användas om värdebevisen tar slut. För goda resultat vägled gärna kunden genom köpet för att ge god service till dem som väljer att stötta dig och din förening.
Kom ihåg! Det är viktigt att du säljer slut på värdebevis och pappershäften först. Du kan inte ersätta den försäljningen genom att sälja via webbshoppen, då den inte registreras på dig.
Ni kan skriva ut en flyer med en QR-kod som leder rakt in i webbshoppen där kunden kan köpa häftet.
Flyern skrivs enkelt ut i A3 eller A4 format. Sätt gärna upp den på kylen i lunchrummet eller lägg den direkt på fikabordet.
1. Köp häftet i webbshoppen
2. Be kunden swisha dig och ge aktiveringskoden
3. Be kunden ladda ned appen och aktivera häftet
… eller låt kunden köpa själv
1. Hänvisa kunden till webbshoppen
2. Kunden genomför köpet med Swish
3. Kunden laddar ned appen och aktiverar häftet
Häftet har i regel en giltighetstid på 4-6 månader.
Säljstatistiken visas endast upp för den som det berör och säljansvarig för just den gruppen. Däremot är lagens och föreningens totala försäljning synlig för alla när deras webbshoppar används.
I regel startar försäljningen 1-3 veckor innan häftet börjar gälla för att köparna av häftet ska kunna utnyttja häftet under giltighetstiden.
Vid försäljning enskilt eller i grupp rekommenderar vi att använda tiden runt häftens giltighetsstart till att sälja slut på tilldelade pappershäften och värdebevis. Att sälja i grupp skapar tillfällen som gör att alla får möjlighet att sälja sina häften.
Häftet kan däremot säljas under hela giltighetstiden eftersom intresset för erbjudandena brukar vara högt. I de flesta fall räcker det med att använda 1–2 erbjudanden för att ha tjänat in kostnaden för häftet och i vissa fall kan ett enda erbjudande innebära att flera 1000 – lappar kan sparas, vilket alltså förklarar varför intresse kan finnas under hela giltighetstidens gång.
Denna försäljning över tid under giltighetsperioden kan med fördel styras mot webbshopparna, som har öppet under hela perioden.
Övergången från pappershäften blir enklare med hjälp av värdebevis. Värdebevisen fungerar som en bro mellan pappershäften och webbshoppen där man känner igen sättet att sälja. Föreningar kan välja en kombination av pappershäften, värdebevis och webbshop.
Det kan även vara så att föreningen väljer att helt och hållet gå över till att sälja genom webbshoppar.
Använd gärna Uppskattningsmodellen för att utifrån mål kunna beräkna hur många häften som behöver säljas.
Beroende på vilken totalsumma som uppnås kan ett sponsorpaket tillfalla (hänvisning till Sponsormodellen ovan).
I grunden och upptill 1250 sålda häften är avansen hälften av häftets utpris. Om häftet kostar 250 kr blir avansen minst 125 kr.
Beroende på vilken totalsumma som uppnås kan ett sponsorpaket tillfalla (hänvisning till sponsormodellen ovan).
Alla kan hjälpa till och bidra i sammanhanget.
Säljmetoderna kan använda av enskild, grupp av medlemmar, funktionärer men också av styrelse-/kanslirepresentanter. Vissa av uppdragen inför en säljstart kan med fördel för hög avans utföras av styrelser, kansli eller annan tilldelad person. Vi hänvisar till Massbeställning och Ombudsskyltar ovan.